Primera caminada per l’Alzheimer

La Fundació Santa Susanna s’ha sumat un any més a la celebració del Dia de l’Alzheimer, enguany amb una caminada per Caldes de Montbui el dissabte dia 23 de setembre.
L’acte, organitzat conjuntament pels responsables del Programa d’Atenció a la Memòria i el Programa d’Activitat Física de la Fundació, ha aplegat cinquanta persones de totes les edats que han realitzat el recorregut del Camí Orbital (5 Km) que permet gaudir dels principals elements paisatgístics, històrics, turístics i naturals de l’entorn urbà del nostre poble.
Al llarg del recorregut, s’han realitzat diferents activitats per conscienciar de la importància de l’estil de vida en la prevenció de l’aparició de la demència. Així, els participants han pogut experimentar els beneficis de l’activitat física, de la relació social, l’activitat mental, la salut emocional i l’alimentació, entre d’altres, amb activitats com caminar, estiraments, exercicis de relaxació, interpretar un mapa i dialogar.
En la inscripció, els participants han fet un donatiu de 2 € que anirà destinat a l’adequació i ampliació del nou espai de l’Hospital de dia, juntament amb els diners que es recaptin de la 19a Tómbola de Festa Major que es realitzarà del 6 al 8 d’octubre.
L’Alzheimer
El 21 de setembre se celebra el Dia Mundial de l’Alzheimer: una malaltia neurodegenerativa que afecta entre el 8 i 10 % de la població espanyola més gran de 65 anys, sent la quarta causa principal de mort en els adults.
Es caracteritza per la mort progressiva de les neurones i la disminució de la capacitat de les sinapsis, la qual cosa condueix a la pèrdua paulatina de les funcions que realitzava el cervell,  presentant alteracions en memòria, llenguatge, pràxies, gnòsies, capacitat de prendre decisions, planificació, judici, atenció i personalitat, amb l’aparició freqüent de problemes psicopatològics i del comportament.
Actualment, no existeix cura per la malaltia de l’Alzheimer, però si tractaments farmacològics i psicosocials que intenten reduir el grau de progressió de la malaltia i els seus símptomes associats. Per tant, és molt important la detecció precoç. Quan abans s’actuï, més aviat es pot minorar la progressió.
Un altre factor a tenir en compte és la família. El diagnòstic d’Alzhemier comporta un dur cop en l’entorn familiar. La família veu com el seu ésser estimat ja no és aquella persona que ells coneixien i estimaven. Apareixen aquí els sentiments de culpa, preocupació i por vers el futur. Moment clau, en el que la família no només ha d’acceptar i entendre la malaltia, sinó també afrontar-la.
Pistes i orientacions per reconèixer la demència
El document «Reconeixes la demència?» elaborat per un equip de professionals de la Fundació Santa Susanna consta de diferents vinyetes que pretenen mostrar els comportaments que, si es donen de manera repetida durant una temporada, poden ser signes d’alerta de l’inici d’una malaltia amb demència.
En aquests casos, es recomana consultar al metge de capçalera perquè valori i pugui orientar-nos.