Hem celebrat 25 anys de la unitat de cures pal·liatives

El dijous 21 d’abril hem celebrat la cloenda dels vint-i-cinc anys de la unitat de cures pal·liatives a la Sala Noble de Can Rius. La unitat, que va ser pionera a la comarca, es va inaugurar el 31 de gener de 1996 amb nou places, i va ser una ampliació de l’oferta d’atenció sociosanitària iniciada a la institució el 1992.

L’acte de cloenda ha comptat amb la participació de diferents professionals de centres de referència de la comarca (Hospital General de Granollers, Hospital de Sant Celoni i Hospital de Mollet i PADES Vallès Oriental), que han aportat la seva reflexió sobre el present de les cures pal·liatives. I ha finalitzat amb la intervenció del Dr. Iñaki Saralegui, que s’ha centrat en els reptes de futur.

I amb la presència del representant de CatSalut, el Sr. Joan Parellada (director del Sector Sanitari del Vallès Oriental), i de les autoritats locals: el Sr. Isidre Pineda (alcalde de Caldes de Montbui i president de la Fundació Santa Susanna i de la Fundació Sociosanitària Santa Susanna) i la Sra. Núria Carné (regidora de Salut de Caldes de Montbui).

L’acte és l’última de tot un seguit d’activitats iniciades el 2021. En destaca la tertúlia «Memòria col·lectiva» que va servir per recordar els inicis de l’activitat i evidenciar els aprenentatges fets; les activitats formatives de suport als equips i d’acompanyament a les persones usuàries i a les seves famílies; així com l’inici d’activitats periòdiques per promoure el benestar dels professionals.

Les cures pal·liatives

Les cures pal·liatives és un recurs concertat amb el Servei Català de la Salut consistent en una unitat especialitzada en l’atenció a persones amb malalties oncològiques, cròniques i/o degeneratives sense possibilitat de resposta al tractament curatiu que precisen mesures de control de símptomes i confort, de suport a la família i d’acompanyament a l’etapa de fi de vida.

Les cures pal·liatives, juntament amb la convalescència, són els dos recursos que ofereix la Fundació Sociosanitària Santa Susanna de mitja estada polivalent. L’any 2021 s’oferien 39 places per aquests dos recursos, i el de cures pal·liatives va atendre 58 persones.

Altres serveis que ofereix la Fundació Sociosanitària Santa Susanna, hereva de la Fundació Santa Susanna, són: llarga estada, estada temporal, PADES, Hospital de dia, serveis diürns, consultes especialitzades, servei d’atenció al dol i a les pèrdues i el servei de rehabilitació.