Atenció a la memòria

Puc perdre la memòria?

A la gran majoria de persones ens espanta la idea de perdre la memòria a mesura que ens fem grans i tenir una demència en algun moment de la nostra vida.

Cada vegada vivim més anys i l’edat augmenta la probabilitat de patir aquesta malaltia. Per tant, és adequat tenir present i cuidar en tot moment la memòria i, amb ella, totes les nostres capacitats mentals.

Com es cuida la memòria?

Des de fa anys la Fundació ha anat desplegant i consolidant diferents actuacions:
· prevenció d’aparició de malalties cognitives
· detecció de dèficit de les capacitats mentals
· atenció a les situacions de vulnerabilitat i, en cas que aparegui, a la persona amb demència

Professional de referència: Sra. Mónica Miguélez Pan, psicòloga especialitzada en gerontologia i neuropsicologia

Prevenció

Accions formatives i divulgatives. Conèixer el funcionament de les capacitats cognitives és una preparació per a mantenir-les i saber quan demanar ajuda.

Activitats socials i de relació. Cada oportunitat de relació amb altres persones constitueix un repte pel cervell i les seves capacitats.

Projecte «Ment i moviment».  Per donar a conèixer i potenciar la interrelació entre l’activitat física i l’activitat mental.

Detecció

Valoracions cognitives breus. En cas de sospita d’inici de dèficit en persones que són ateses en els recursos o activitats de la Fundació.

Valoracions cognitives externes. A les persones de Caldes i rodalies, en el marc del servei de Consultes Especialitzades de la Fundació.

Orientació professional. Assessorament en relació als passos a realitzar de cara al diagnòstic i, si cal, inici d’intervenció sanitària i social.

Assistència

Espais de vida

L’hospital de dia atén a les persones amb dèficit cognitiu lleu i a les seves famílies, oferint:
– estimulació a través de l’activitat intel·lectual
– estimulació cognitiva per ordinador: mitjançant l’ús de programes específicament dissenyats per aquesta finalitat (Plataforma telemàtica Guttmann Neuropersonal Trainer)
– estimulació a través de l’activitat física
– trobades trimestrals
– grup d’acompanyament i suport a persones amb deteriorament cognitiu inicial
– grups d’acompanyament i suport a familiars cuidadors
– seguiment de l’estat de la persona
– coordinació amb altres nivells d’assistència segons cada necessitat

El Caliu