3a caminada per l’Alzheimer

La Fundació Santa Susanna ha celebrat el Dia Mundial de l’Alzheimer amb la 3a caminada el matí del divendres 20 de setembre.
Un grup de 40 participants ha gaudit dels entorns del poble passejant des de la Fundació fins al Remei, i d’allà fins al parc de l’Estació on s’hi han sumat un grup de 20 usuaris i treballadors de la Fundació d’Acollida Santa Susanna i la Fundació Sociosanitària Santa Susanna.
Durant la passejada s’han realitzat activitats per prendre consciència de la importància de l’estil de vida en la prevenció de l’aparició de la demència.
L’activitat s’emmarca dins del Programa d’atenció a la memòria de la institució, el qual contempla actuacions de prevenció, de detecció i atenció a les situacions de vulnerabilitat.
En la inscripció, els participants han fet un donatiu de 3 € que anirà destinat a la compra de material per al Programa d’atenció a la memòria.

L’Alzheimer

La malaltia

El 21 de setembre se celebra el Dia Mundial de l’Alzheimer: una malaltia neurodegenerativa que es caracteritza per la mort progressiva de les neurones i la disminució de la capacitat de les sinapsis, la qual cosa condueix a la pèrdua paulatina de les funcions que realitza el cervell, presentant alteracions en memòria, llenguatge, pràxies, gnòsies, capacitat de prendre decisions, planificació, judici, atenció i personalitat, amb l’aparició freqüent de problemes psicopatològics i del comportament.

Afectats

Es calcula que al món hi ha uns 50 milions de persones amb demència: l’Alzheimer n’és la causa més freqüent (suposa 2/3 parts de les demències). Es preveu que l’any 2030 hi hauran 82 milions de persones amb demència i que el 2050 seran 152 milions. Això suposarà que cada 3 segons hi haurà un nou cas de demència al món (dades d’Alzheimer’s Org Report 2018). Un 90% de les persones amb malaltia d’Alzheimer tenen més de 65 anys.
A Catalunya cada any hi ha 44.000 nous casos i 19.000 més sense diagnosticar. Cada vegada hi ha més casos entre persones de baixos recursos econòmics (pitjor accés a atenció sanitària) i menor grau d’educació i/o feines menys qualificades.

Cura i investigació

Actualment no existeix cura per la malaltia de l’Alzheimer, encara. Davant aquesta fotografia que d’inici ens posa alerta a tots, es dona la benvinguda a totes les iniciatives que donen suport (econòmic i logístic també) a la investigació per conèixer més sobre els processos biològics que inicien la malaltia.  Ara per ara comptem amb tractaments farmacològics i psicosocials que incideixen sobre la progressió de la malaltia i els seus símptomes associats, amb la intenció de reduir-ne la velocitat i mitigar les conseqüències. També es disposa de tècniques i proves que permeten la detecció més primerenca, la qual cosa implica poder prendre decisions i posar fre a l’avançament amb antelació, més aviat que no es podia fer fa 15 anys. Actualment molts esforços estan posats en detectar senyals no visibles abans de que la malaltia doni la cara, per tal d’iniciar la intervenció el més aviat possible en persones encara plenament autònomes que segueixen la seva vida completament normal.