100 anys de la col·locació de la primera pedra

El 20 d’octubre es va celebrar el centenari de la col·locació de la primera pedra de l’edifici actual del carrer Font i Boet amb la reubicació de la 1ª pedra del 1917 en una escultura commemorativa al pati del Punt de trobada.

El text de l’escultura marca el present, tot recordant el passat i dibuixa el futur: «En record dels 100 anys de la col·locació de la primera pedra del nou hospital el 20 d’octubre de 1917. Amb agraïment a totes les persones que al llarg de la història han contribuït en la missió d’acolliment de la Fundació. Que Santa Susanna ens acompanyi en els anys que vindran

Els parlaments dels membres de la Junta van ajudar a donar sentit a l’acte: el Sr. Joan Badia (patró) va recordar els fets històrics, el Sr. Joan Serra va fer referència a l’escultura i com la primera pedra havia esdevingut llavor, en Mn. Xavier Blanco (vicepresident i rector de la Parròquia Santa Maria) va beneir l’escultura i va explicar que beneir no té sentit sense les accions posteriors que vindran, i finalment el Sr. Jordi Solé (president i alcalde de Caldes de Montbui) va cloure els parlaments evidenciant que el que havia sigut una pedra era ara un monument.

L’acte va continuar amb la xerrada «El valor històric del fons documental de l’Hospital de Santa Susanna» a càrrec de la Sra. Esther Sánchez, directora de l’Arxiu Municipal de Caldes de Montbui, qui va explicar la importància del fons i la tasca de recuperació que s’ha portat a terme aquests últims mesos a càrrec de l’Ajuntament i amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona.

Un fragment de la història
Cent anys d’història són molts, però cal recordar que la Fundació data del 1386 i té més de sis segles de vida. Coneguda abans com l’Hospital Santa Susanna o l’Hospital de Pobres, estava ubicada a la plaça de la Font del Lleó, a l’edifici que actualment ocupa el Museu Thermalia.
A principis del segle XX les instal·lacions van quedar petites i la junta va inciar el projecte de la construcció del nou edifici. L’acte del 20 de novembre del 1917 va ser tot un esdeveniment per a la vila: va comptar amb l’assistència del polític Francesc Cambó entre d’altres personalitats i La Vanguardia en va publicar una notícia.Però malgrat la importància d’aquella gesta, l’edificació no va ser possible per manca de mitjans econòmics.

Finalment l’any 1969, la junta presidida pel Sr. Francesc Puig i Tiana, reinicià les gestions necessàries per prosseguir l’obra. Gràcies a la venda d’una propietat procedent del llegat del Sr. Joan Samsó i Clapés es van tenir els recursos necessaris per finalitzar el nou edifici que fou inaugurat  pel president Sr. Josep Coll i Rosselló l’any 1978.

A continuació podeu escoltar l’entrevista realtizada a la Sra. Assumpció Ros (directora de la Fundació) a Ràdio Caldes en motiu de l’acte (20 d’octubre de 2017)