L'acció més humana és el gest de protegir

Dijous, 13 de juliol de 2017

En motiu del tancament del lema del curs 2016/17 de la Fundació Santa Susanna (Entre tots acollim), el filòsof Josep Maria Esquirol va convidar a reflexionar als assistents de la conferència sobre l’acollida i la condició humana organitzada per la Parròquia de Santa Maria i la Fundació el dia 7 de juliol.

Per explicar la condició humana, Esquirol va fer referència a la imatge del desert: «en l’horitzontalitat del terra, cada persona és una petita vertical fràgil i provisional on és necessari el recolzament dels altres per mantenir-se dret».
Al desert, estem a la intempèrie: «l’acció més humana és el gest de protegir, és crear espais que produeixin calidesa física i anímica», no només necessitem un edifici, sinó que necessitem un  espai confortable, càlid i obert.

Un introducció a l’etimologia va convidar a reflexionar sobre el significat de les paraules d’algunes professions: el metge té cura (presta atenció, no resta indiferent) i a vegades cura; el filòsof pensa; el mestre ensenya (i les paraules curen i fan de casa) i l’infermer és el que s’ocupa dels que no té fermesa i en la mesura del possible ajuda a restablir la verticalitat.
I va posar de manifest que en certa mesura tots som metges, filòsofs, mestres i infermers perquè tots tenim cura dels altres i d’un mateix, tots pensem, tots tenim paraules que ajuden i tots podem donar fermesa i confiança als altres.

Us deixem un recull de les idees que fan referència a la tasca que la Fundació està portant a terme i que encoratgen a seguir-ho fent:
«La funció hospitalària és essencial»
«Sortosament depenem dels altres. La vida sense els altres és impossible»
«L’essència d’una casa és l’obertura, és l’hospitalitat»
«Atendre les persones és tenir-les en compte i no restar indiferents»
«Estima a l’altre, ell és com tu»
«Cal saber-se estimar bé a un mateix: prou però no massa»

Agraïm la proximibilitat i amabilitat del Sr. Esquirol i esperem trobar altres ocasions per seguir reflexionant.